سفارش تبلیغ
صبا ویژن
لوگوی نشریه
 


برای نمایش تصاویر گالری کلیک کنید




آمار واطلاعات
بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 12
کل بازدید : 84077
کل یادداشتها ها : 43

 

بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ‏ الرَّحِیمِ



محتوای حرکت امام حسین علیه السلام در جریان عاشورا، نکات جالبی را دارد. این محتوا را در بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته بیان می کنیم:

« عاشورا یک حادثه‏ ی تاریخیِ صرف نبود؛ عاشورا یک فرهنگ، یک جریان مستمر و یک سرمشق دائمی برای امت اسلام بود. حضرت ابی‏ عبداللَّه (علیه‏ السّلام) با این حرکت - که در زمان خود دارای توجیه عقلانی و منطقی کاملاً روشنی بود - یک سرمشق را برای امت اسلامی نوشت و گذاشت. این سرمشق فقط شهید شدن هم نیست؛ یک چیزِ مرکب و پیچیده و بسیار عمیق است. سه عنصر در حرکت حضرت ابی‏ عبداللَّه (علیه‏ السّلام) وجود دارد: عنصر منطق و عقل، عنصر حماسه و عزت، و عنصر عاطفه.

Description: http://www.eideha.com/gallery/images/332/1_40.gif


عنصر منطق و عقل در این حرکت، در بیانات آن بزرگوار متجلی است؛ قبل از شروع این حرکت، از هنگام حضور در مدینه تا روز شهادت. جمله، جمله‏ ی این بیانات نورانی، بیان‏کننده‏ ی یک منطق مستحکم است. خلاصه‏ ی این منطق هم این است که وقتی شرایط وجود داشت و متناسب بود، وظیفه‏ ی مسلمان، «اقدام» است؛ این اقدام خطر داشته باشد در عالی‏ترین مراحل، یا نداشته باشد. خطرِ بالاترین، آن است که انسان جان خود و عزیزان و نوامیس نزدیک خود - همسر، خواهر، فرزندان و دختران - را در طبق اخلاص بگذارد و به میدان ببرد و در معرض اسارت قرار دهد. اینها چیزهایی است که از بس تکرار شده، برای ما عادی شده، در حالی که هر یک از این کلمات، تکان‏ دهنده است.

بنابراین، حتی اگر خطر در این حد هم وجود داشته باشد، وقتی شرایط برای اقدام متناسبِ با این خطر وجود دارد، انسان باید اقدام کند و دنیا نباید جلوی انسان را بگیرد؛ ملاحظه‏ کاری و محافظه‏ کاری نباید مانع انسان شود؛ لذت و راحت و عافیتِ جسمانی نباید مانع راهِ انسان شود؛ انسان باید حرکت کند. اگر حرکت نکرد، ارکان ایمان و اسلام او بر جا نیست. «انّ رسول‏ اللَّه (صلّی‏ اللَّه‏ علیه‏ و آله) قال: من رأی سلطانا جائرا مستحلّا لحرم اللَّه و لم یغیّر علیه بفعل و لاقول کان حقّا علی‏ اللَّه ان یدخله مدخله»؛ منطق، این است. وقتی اساس دین در خطر است، اگر شما در مقابل این حادثه‏ ی فزیع، با قول و فعل وارد نشوید، حقِ علی‏ اللَّه است که انسان بی‏ مسؤولیت و بی‏ تعهد را با همان وضعیتی که آن طرف مقابل - آن مستکبر و آن ظالم - را با آن روبه‏ رو می‏کند، مواجه کند.

حسین‏ بن‏ علی (علیه‏ السّلام) در خلال بیانات گوناگون - در مکه و مدینه و در بخش‏ های مختلف راه، و در وصیت به محمدبن‏ حنفیه این وظیفه را تبیین کرده و آن را بیان فرموده است. حسین‏ بن‏ علی (علیه‏ السلام) عاقبتِ این کار را می‏ دانست؛ نباید تصور کرد که حضرت برای رسیدن به قدرت - که البته هدف آن قدرت، مقدس است - چشمش را بست و برای آن قدرت حرکت کرد؛ نه، هیچ لزومی ندارد که یک نگاه روشنفکرانه ما را به این‏جا بکشاند. نخیر، عاقبت این راه هم بر حسب محاسبات دقیق برای امام حسین (علیه‏ السّلام) با روشن‏ بینی امامت قابل حدس و واضح بود؛ اما «مسأله» آن‏قدر اهمیت دارد که وقتی شخصی با نفاستِ جان حسین بن علی (علیه ‏السّلام) در مقابل این مسأله قرار می‏ گیرد، باید جان خود را در طبق اخلاص بگذارد و به میدان ببرد؛ این برای مسلمان‏ها تا روز قیامت درس است و این درس عمل هم شده است و فقط این‏طور نبوده که درسی برای سرمشق دادن روی تخته‏ ی سیاه بنویسند، که بعد هم پاک بشود؛ نه، این با رنگ الهی در پیشانی تاریخ اسلام ثبت شد و ندا داد و پاسخ گرفت، تا امروز . » [1]

---------------------------------
[1]
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در دیدار روحانیان و مبلغان در آستانه ‏ى ماه محرم، 1384/11/05


  













طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ            
           



br